När vinterhalvåret blir jobbigt

Denna tid på året, gahhh. Hur motiverar ni er?? Jag hade planer på att träna både lördag och söndag och istället hamnade jag i soffan mer eller mindre hela helgen. Superskönt förvisso, men hade definitivt behövt träna. 
 
Som jag har skrivit tidigare så är detta min "riskårstid" Blir håglös, trött, har ingen lust med något och skulle typ kunna stänga in mig och bara ligga i soffan och äta. Så ni kan förstå vad jag kämpar med både min ätstörning och motivation till träning för att det inte skall bli så. 
 
Har valt att göra ett godis- och alkoholupphåll fram till jul för att minska riskerna att det blir för mycket av godsakerna. Alkohol är väl ingen risk i sig, dricker mindre än måttligt 🤣 Men där behöver jag inte kämpa lika mycket vilket kändes lite skönt, att inte behöva jobba så mycket med ena uppehållet iaf. Kanske tokigt, men försöker peppa mig så gott det går.
 
Min ätstörning är hetsätning och jag har jobbat hur många år som helst med att försöka hitta verktyg som hjälper mig att kontrollera det. Jag har alltid haft svårt att äta lite, vad det än gäller. Har alltid varit den som har valt den största glassen eller den största bullen. Jag vill ha mer hela tiden och måste konstant sätta ned foten och tänka efter. Alla som lider av någon typ av ätstörning vet hur påfrestande det är. Att alltid vara så medveten och alltid behöva tänka om. 
 
Under vinterhalvåret har jag absolut svårare att hantera min ätstörning än på sommarhalvåret. Jag får ett helt annat sug och besatthet. Min håglöshet tar över och ibland känns det som jag inte kan styra över mina känslor eller mina sug. Kämpar dagligen året om, men vissa perioder är verkligen värre än andra.
 
Med detta uppehåll hoppas jag att jag kan minimera mina återfall och om jag får ett återfall så får det bli hetsätning av popcorn och riskakor 😉
 
Jag jobbar hårt på mina känslor och kämpar och försöker peppa mig i rätt riktning. Är så glad att jag har min blogg och IG konto och er läsare och följare som gör att jag håller mig på mattan flertalet dagar. 
 
Insett att det är bättre att alla omkring mig vet, dels så respekterar de att jag kanske väljer bort något för att det blir enklare för mig och sedan får jag bra stöd.
 
Håll inte era ätstörningar och kamper för er själva. Dela med er till dem ni känner ni kan få stöd av,det är så viktigt. Ingen är stark ensam och vi måste kämpa tillsammans.
 
Kram på er! 💖

Vinterhalvåret är min akilles häl!

Nu börjar jag känna av hösten och mörkrets nackdelar. Tröttheten och bekvämligheten börjar smyga på och jag är konstant hungrig och sugen på något! 😫
 
Höst och vinter har alltid varit min "riskzon". Har svårt att stå emot och kämpar extra mycket. Eftersom jag är en klassisk känslomänniska när det gäller mat och träning så är detta mörker och "mystiden" inget positivt från den aspekten. I övrigt gillar jag att få tända ljus och smålampor 💝
 
Genom åren har det alltid varit under vinterhalvåret som jag går upp i vikt av just den anledningen att jag stannar upp, nästan går in i ide. Trötteheten, bekvämligheten och suget blir för övermäktigt och jag orkar inte kämpa för att stå emot.
 
Om jag inte skall totalt haverera och förlora kampen så måste jag vara hårdare mot mig än jag skulle egentligen vilja. Brukar inte gilla förbud, men i detta fall är det nödvändigt om jag skall hålla mig på banan. För i denna period, om jag ger mig själv lillfingret så tar jag hela handen. Jag kan inte unna mig lite, tyvärr kommer mina dåliga matvanor och ätstörning knacka på dörren och jag tänker inte öppna den dörren! De kan få stå där ute och knacka bäst fan de vill! 😉
 
SÅ mitt beslut fram till jul är att inte äta godis (min totala svaghet) och även alkohol. Jag har inte jättestort "problem" med alkohol, dricker inte så ofta och kan säga nej, men jag tänker att det skulle kunna vara en triggerpunkt i o m att det innehåller mycket socker. Det är även sådana som jag måste utesluta.
 
Planen är alltså från och med måndag 15 oktober så skall jag inte äta godis eller dricka alkohol fram till jul! Väljer fram till jul för att julen är min högtid och då vill jag släppa på alla måste och förbud. Efter det tar jag det som det kommer, får se hur jag känner då!
 
 
 
Träningsmässigt så fortsätter jag med @pansarpeppens månadsutmaningar, 20 pass varje månad. Hoppas att kunna kombinera gym med en del powerwalks ute, behöver luft just nu. Tråkiga är att det är mörkt! Eller mer läskigt än tråkigt 😬
 
Passar på nu medan det är ljust! Så i onsdags blev det en härlig pw med guld hängandes från träden.Hösten är så otroligt vacker!
 
Tror det blir en 4 km pw hem idag från pendeltåget 👌
 

Hur hanterar ni vinterhalvåret med kost och träning?
 
 
 
 

Wellie, min räddare i nöden.

[ I samarbete med Wellie]
 
Nu är det dags för mig att komma igång med både träning och kost efter ett gäng latdagar i Alanya! Viktigt att få stanna upp och inte behöva tänka på att man ska göra allt rätt! Men viktigast är att kunna ha förmågan att hitta tillbaka, att använda redskap som gör att du blir peppad och motiverad att fortsätta sen igen.
 
När det gäller kosten så motiveras jag av Hälsoappen Wellie. Tycker det är så skönt att ha Wellie som stöd när jag vet att jag måste skärpa mig med kosten. 

Wellie har bra genomtänkta recept och jag vet om jag följer dem så får jag i mig det jag behöver och även kan fortsätta min resa att gå ned i vikt. Jag behöver inte räkna kalorier och det är väl sammansatta och balanserade måltider som är goda och lättlagade med Fredrik Paulún i spetsen. 
 
Om ni är intresserade av att hitta ett verktyg för att skapa balans både när det gäller kost och träning så kan jag starkt rekommendera Wellie. I Wellieappen hittar du inte bara en receptbank på över 1000 recept utan även olika kost- och träningsprogram. Samt så kan du logga din mat och skanna livsmedel för att se att de är bra.  Allt detta i en och samma app. Wellie utvecklas hela tiden och jag är så nyfiken på att se vilka funktioner som kommer härnäst.
 
Som Wellies Ambassadör har dessutom ett grymt erbjudande till er! Om ni registrerar er via min länk så får ni 1 månad gratis och därefter 99kr/månad (ordinarie pris 149kr/mån och 2 veckor gratis) Hur grymt är inte det?!
 
Klicka HÄR för att ta del av erbjudandet.
 
 
 
Jag använder mig främst av alla de fantastiska recepten som finns i appen. Älskar att jag inte behöver räkna kalorier eller utesluta något för att äta bra eller gå ned i vikt. Det är hälsosamt och hållbart.
 
Varje vecka så väljer jag ut en del recept från appen som jag skriver ned och skapar  en matsedel och i samband med det en inköpslista. För att göra det så smidigt som möjligt så beställer jag allt via nätet och bokar upphämtning av varorna på mitt närmsta matvaruhus. Inte nog med att det är så otroligt skönt att veta vad vi skall äta och att det är kontrollerade maträtter, både innehåll och mängd som hjälper mig nå mitt mål. utan  vi spar även pengar och frestelser genom att inte handla för dagen i affären. Älskar friheten att få plocka ihop min egna matkasse 😃
 
 
 
Matsedeln sitter på kylskåpet för att ha koll på vilka måltider vi har att välja på. Gillar inte att skriva dagar utan vill ha det lite mer flexibelt beroende på vad vi är sugna på 😊 
 
 
Igår lagades Lax med ingefärasås, så gott! Superenkelt och fräscht.
 
 
 
Har ni frågor angående Wellie så är ni välkomna att antingen fråga här i bloggen eller ta kontakt med mig via mitt Instagramkonto som ni hittar HÄR 
 
Ni hittar en del recept från Wellie här i bloggen, klicka på kategori "Recept".
 
Kram på er 💖