Träna efter menscykeln

Läste en riktigt bra artikel i Hälsoliv ang. om att menscykel påverkar träningen. Träning är ju en hel vetenskap och ja, det är ju bra att bara röra på sig, men det är väldigt viktigt att veta hur man skall träna för att få det mesta ut av träningen också. Man vill ju krama ur allt bra och alla hälsovinster ur träningen så gott det går! Vi lägger ned mycket tid och energi på det.
 
Enligt artikeln så finns det en bättre period under menscykeln för styrketräning (för att läsa hela artikeln klicka HÄR).
 
Under Follikelfasen, innan ägglossning, det är då kroppen svarar som bäst på styrketräning. Det är då hormonet östrogen stiger.
 
Under ägglossning så producerar kroppen, med östrogen, även hormonet progesteron (gulkroppshormon) och efter ägglossning så sjunker båda dessa hormoner och vi kommer in i Lutealfasen. Det är nu vi kan bli trötta och låga och även PMS uppstår för vissa. Så under denna fas måste vi lyssna på kroppen och känna efter vad som är bäst! Så att satsa på styrketräning när man är trött och låg kanske inte är det bästa, utan kanske välja lättare kondition. Mår man t. o. m. piss! Då kanske man skall hoppa över träningen totalt?! Det är bara vi som vet och som kan känna efter. Allt är okej 😊
 
Såklart det finns dem som mår hur bra som helst under hela menscykeln och då är det bara att köra. Men för vissa, som jag! så känner jag av dessa faser rejält! Speciellt Lutealfasen, blir otroligt trött och hängig. Så jag skall nog försöka att anpassa mitt träningsschema efter menscykeln. Jag har definitivt lättare att få ont i kroppen efter ägglossning, så att pressa musklerna är kanske inte det bästa för mig.
 
Jag tycker sådant här är så sjukt intressant! Vår kropp är helt magisk och det händer så mycket hela tiden! Det är därför det är så otroligt viktigt att lyssna på den, den klara inte allt hela tiden.
 
Jag brukar dela med mig av intressanta artiklar som jag hittar på min Facebooksida. Elenis Hälsoresa, klicka HÄR. Älskar att få tips och trix och samla på mig mer kunskap om både min kropp, träning och kost.
 
 
Ha det så bra tills vi hörs igen 🤗💝
 
 
 
 

Kommentera här: