Kost och sunt tänkande

Var beredda på ett långt inlägg med många tankar!
 
Tänkte jag berätta lite om hur det går med den andra delan av min resa för att nå mitt -30 kg mål, kosten! Även lite andra tankar om fokus och sunt tänkande.
 
Som vi alla vet så är det ju underskott på kalorier som gäller för att tappa vikt. Kosten är defninitvt a och o om man skall lyckas, MEN jag tycker ändå att kost och träning går hand i hand.Träning drar igång alla cylindrar, får hjärtat att pumpa, vi ökar ämnesomsättningen, förbränningen och har en enorm påverkan på vårt mentala och hur vi förhåller oss till kosten. När det gäller mig så är jag duktigare att sköta kosten när jag tränar. Känner mig duktigare och eftersom jag inte är normalt en superträningsglad tjej, så vill jag ju inte förstöra träningen med att inte äta bra mat!
 
Med den erfarenheten som jag har efter alla mina viktresor så börjar jag mer och mer landa i att faktiskt kunna "unna" mig. Det kunde jag inte förut, det var allt eller inget. När jag tränade och var inne i mitt flow hade mål och trodde att allt skulle förstöras med lördagsgodis. Då fanns det inget utrymme för något "skit" och det resulterade i att jag tillslut inte orkade... tappade suget och fokus på målet och sket i allt!
 
Idag väljer jag att unna mig, men endast på mina träningsdagar, är det någon gång du skall äta något som är mer energirikt, så är det väl när du har tränat. Märkligt att jag har valt tidigare att äta typ allt skit när jag inte alls tränar... blir fel effekt kan vi säga 😂 Tänk om, gör rätt 😉
 
 
Eftersom jag lider av en ätstörning, hetsätning, så är det ännu viktigare för mig att lära mig att kunna kontrollera när jag skall "unna" mig. Det har aldrig varit lätt, är inte lätt och kommer inte bli lätt i framtiden. Men med min vilja att kunna ha sunda tankar kring mat och sötsaker så kommer jag kämpa med det! För jag vill bli friskare och kunna känna att jag är nöjd efter lite, istället för att trycka mer och mer bara för att. Jag har hittat en del knep och verktyg som jag tillämpar genom åren, ibland funkar det superbra och ibland inte alls. Mycket handlar även om vilken period det är och min mentala status. 
 
 
Jag är idag helt emot allt som har med dieter att göra! Svält gör inte någon hälsosammare och det är det som borde vara prio ett för alla! Så klart att man går ned i vikt om man drar ned sitt dagsbehöv till 800 kcal, men hur mår man? Hur mår din ämnesomsättning, muskler, ja kroppen och huvudet? Svältdieter får bara muskler att förtvina och du blir, ursäkta språket, men dum i huvudet. Alla kan hitta balansen med att kunna äta lite av allt, vid väl valda tillfällen och som jag alltid har sagt tidigare, äta med sunt förnuft! Så länge man miskar ned lite så går man ned i vikt. Ibland är det det lilla som är det stora. 
 
Matematiken är inte så svår egentligen, jag tycker vi gör det svårare än vad det behöver vara. och jag tycker att det är fel fokus när det gäller övervikt och att gå ned i vikt. Jag tycker inte att några kilos övervikt är varken hot mot hälsan eller fult. Allt är verkligen induviduellt och detta är mina tankar, men jag tycker det är tråkigt att det är mycket fokus på vikt och snabbare viktnedgång desto bättre, är det det? 
 
Jag blir sjukt peppad av många på Instagram som har en hälsosam förhållning till kost och träning. De som tränar, äter bra, varierat, unnar sig, inte utesluter utan äter med måtta och fokusera på att få en bättre hälsa med viktnedgång som bonus eller bara för att hålla vikten och för att de trivs och är nöjda med sig själva. Finns det något sexigare eller coolare än människor med god självkänsla, självförtroende och trygga i sig själva. Jag vill bocka av allt det där! Det kommer jag också 😃👊
 
Medan jag blir peppad så blir jag också ledsen då jag tyvärr också hittat en del konton som inte är så hälsosamma enl. mig. En extrem vikthets, svältdieter, kanske lite fööör tränings"glada" så att de inte ens kan unna sig att sitta och njuta av allt som de har omkring sig. De som nyper sig lite i skinnet på en hälsosam mage och säger att de skall gå ned semesterkilon och gå på nutrilett.
 
 
Jag är på min resa att gå ned de 30 kg som jag har gått upp under en 3 års period. Över 10 kg övervikt, så är det inte bra för hälsan, orken och energin finns inte. Så jag tänker definitivt på min hälsa och vill framför allt lära mig att hantera mat och sötsaker bättre för att sedan lägga mig på en schysst nivå och kunna stanna där. DET är absolut det viktigaste för mig.
 
För mig är då 6 kg plus eller minus ingen big deal! Om jag "råkar" gå upp 6 ish kilo, handlar det inte om att jag skall banta, då handlar det om att omvärdera hur min vardag ser ut. Har jag blivit mer inaktiv, har det blivit större portioner eller för många lördgasmysdagar under veckan? Tror det viktigaste vi kan lära oss är om oss själva. Var vill jag befinna mig, hur tar jag mig dit, hur stannar jag där och hur gör jag detta på bästa sätt för att behålla en hälsosam livsstil och ett sunt förhållande till mat. Hets enligt mig har motsatt effekt i slutändan.
 
 
Har varit där, hets, dieter och tråkiga tankar om mig själv. Fel, fel, fel. Detta gynnar ingen. Därför har jag fått nog och vill så gärna visa en annan positiv inställning till vikt och viktnedgång och att visa att fokus bör justeras till hälsan.
 
 
 
Jag gillar inte att utesluta saker, tror att man bara får ett mer maniskt tänkande och i slutändan går bärsärk för att man inte pallar och då kan det vända och gå åt helt fel håll. Jag har i dag landat i att jag äter mer eller mindre allt, men vid olika tillfällen, inte alltid, mer sparsamt och ser till att planera. 
 
Kan på en vildodag t. ex. skippa mellanmål och äta tre ordentliga måltider, det klarar sig en kropp utmärkt på som inte har arbetat extremt mycket. Dock behöver den energi oavsett, vi har ju ändå en basförbränning och varje rörelse som att ställa sig upp, sätta sig, gå till toaletten osv. är för kroppen rörelse som behöver energi och behöver så klart bränsle till det för att fungera. Bara av att vi tänker varje nanosekund förbränner kroppen....  
 
Att äta ett äpple och lite kvarg till lunch för att du anser att du ändå inte rör på dig, tänk om. Du rör på dig mer än du tror och hur långt tror du en bil kommer utan ordentligt med bränsle i bilen? Om du är en sådan som tränar regelbundet, så gör du kroppen en otjänst genom att inte äta. Med regelbunden träning (styrketräning inräknat) så sätts en förbränning igång och förbränner även lite de dagar du inte tränar, en förbränning utöver din basförbränning. Då behöver den såklart bränsle för det och för att hålla igång förbränningen under dina vilodagar. Mat är inte en fiende! Tränar du, så är det dessutom oerhört viktigt att äta ordentligt, men rätt saker.
 
På mina träningsdagar så äter jag alltid ett eftermiddags mellis, dock inte alltid på förmiddagrna, beror lite på när jag tränar. Tränar jag på morgonen, då äter jag frukost efter träning och äter båda mellanmålen, tränar jag innan lunch, då äter jag en bra frukost och skippar förmiddagsmellis äter lunchen efter istället. Tränar jag på eftermiddagen efter jobbet, då brukar jag även då äta mellis på eftermiddagen. När jag jobbar så äter jag frukost runt 8 och går på lunch 11:30, så där imellan är det onödigt att äta ett mellis. Jag brukar räkna ungefär ca 4 timmar mellan måltiderna, märker jag att det eventuellt bli fler timmar så preppar jag med ett mellis. Allt handlar om att se hur din vardag ser ut, hur du skall äta.
 
Om det är en söndag och jag ligger typ i soffan hela dagen, nä, då kanske inte mellis är så otroligt viktiga utan då räcker det med de tre nödvändigaste målen. Jag är en förespråkare för frukost, lunch och middag, vi alla är olika, men en kropp är en kropp och jag tror innerligt att kroppen behöver komma igång på morgonen med bränsle för att vi skall kunna tänka och ta oss på ett hälsosamt sätt fram till lunchen osv. MEN med det sagt, så har jag full respkt om man inte väljer den vägen för att man av någon annan anledning mår bra av något annat 😊
 
Jag äter alltid efter träning! Tränar jag på morgonen, äter jag frukost efter, tränar jag under lunchen, då käkar jag lunch efter, tränar jag på eftermiddagen så blir det middag efter... skulle det bli senare träning, då kan man äta ett större mellis som man står sig på och sedan äta en mindre middag efter det. Bara för att man säger att man skall äta regelbundet och tre mål om dagen, så säger det inte att det är exakta eller samma tider, stora måltider osv, allt handlar om att se hur ens dag ser ut och planera utifrån den. Mycket handlar om att klippa och klistra för att få det bästa resultatet 😊
 
Tränar jag på förmiddagen och kommer hem och lägger mig på soffan och vet att jag inte kommer göra mer än så, då skippar jag ibland kolhydraterna till middag. Då behövs inte kolhydrater, jag behöver inte orka med så mycket mer och min kropp behöver komma ned i varva. Däremot äter jag för det mesta kolhydrater till frukost och lunch, då är kroppen igång oavsett träning eller inte och bra kolhydrater ger grym energi till hjärnan. 
Jag planerar inte kosten veckovis, utan dag för dag. Med hänsyn till träning och andra aktiviteter.
 
 
 
 
OJ, nu hade jag mycket på hjärtat! Om ni läser denna rad, TACK för att du orkade läsa hela inlägget. För mig är det, som jag skrev tidgare, så otroligt viktigt att ge hälsosam feeback och visa ett hälsosamt tänk till både vikt, viktnedgång, kost och träning. Jag jobbar fortfarande på det också, men har samlat på mig väldigt mycket kunsakp och verktyg under mina viktresor, speciellt min största när jag gick ned 80 kg. Gjorde det på egen hand, men fick otroligt mycket kunskap av både dietister, livscoacher och likasinnande.
 
 
Har ni funderingar, frågor eller egna erfarenheter ni vill dela med er, så kan ni antingen kommentera här, eller på Instagram där jag är väldigt aktiv 😉
 
 
Detta är min blogg som även fungerar som min dagbok, för mig är det viktigt att få ned alla mina tankar som jag har om saker och ting. Även sprida glädje, pepp och sunt tänkande. MEN allt är ju inte alltid bra, så det vill jag såklart också dela med er, som jag har gjort i några tidigare inlägg då jag hade en svacka.
 
Up´s and down`s, det är livet hörni 😉💝
 
 
Kram på er och vad gör 5 kilo hit och dit om hundra år??? 😉 Vi måste bli bättre på att acceptera oss som vi är och att vi alla är olika.

Bjussar på bilder efter dagens träning, fokus armar 💪🏼 Dessa kanoner skall slimmas till och bli mer muskulösa 👊🏼😜
 
 
 
(null)

(null)

Kommentera här: