Slottshelg, fit for a queen and king!

Fantastisk start på helgen! I fredags hade jag semester då det var dags för min sambos födelsedagspresent som han fick av mig :) Jag hade bokat en övernattning på Rånäs Slott med övernattning. Vi älskar det stället, magiskt! Fantastisk omgivning über trevlig personal, fantastisk god mat och superfina rum. Jag bokade ett weekend paket, då ingår afternoon tea, 5- rätters middag med fördrink och frukost. Vi trivs som fisken i vattnet. Min sambo är inte mkt för saker och födelsedagspresenter, jag vet, jääättekonstigt ;) MEN han älskar utflykter och sådana här getaways, vilket är bra för det gynnar ju mig också liksom 😜

När vi kom så checkade vi in, därefter gick vi upp på övervåningen i slottet för att avnjuta afternoon tea. De dukar fram massor av godsaker, kallskuret, röror, oliver, scones, marmelader m. m och dessutom ett gottebord med desserter.... där är ju min issue, haha.

Visst inte hur jag skulle göra när jag satt i bilen, skall jag strunta i godsakerna eller skall jag få njuta av dem?! Jag bestämde mig för att njuta av dem. Hur ofta åker jag iväg och gör sådana här saker. Måste finnas undantag, har ju bestämt att inte utesluta. Men jag bestämde mig för att tänka till lite, en extra tanke. Gick bara en gång till bordet både när det gäller maten och desserten och tog faktiskt lagom mängd! Hade varit noga med att äta mellanmål innan, så viktigt. Annars hade jag säkert ätit mer av allt bara utav hunger. Viktigt att planera och grunda.

När jag skulle ta godsaker så tog jag av mycket men inte allt och inte stora bitar. Det jag dock hade lovat mig var att lämna lite. Alla som känner mig vet att jag kan slicka tallriken rent! Har jättesvårt att lämna. Dels för att jag inte känner mig mätt och dels för att när jag tycker något är gott, oavsett om jag tycker det är för sött eller börjar känna mättnad, så kan jag inte sluta äta. Det är något jag vill lära mig. Först måste jag lära mig ta det jag bara skall äta och sedan kunna lämna,. Lära mig att känna mig nöjd med lite. Lära ögat att inte vilja ha mer än vad magen behöver, mat som godsaker.

Därför blev jag lite stolt när jag valde att lämna lite av det jag hade på tallriken, klapp på ryggen. Det var inte mkt, men lite, bara för att visa mig själv att jag kan. Jag tyckte när jag satt där och åt att det var väldigt sött, men som sagt tidigare så hade jag struntat i det och fortsatt äta, men nej, nu skall jag känna efter, om jag tycker det är för sött, då skall jag sluta äta. Då är det ju inte längre njutbart, eller hur? Måste börja lyssna på mina signaler och stå upp för dem.

Efter afternoon tea så gick vi ned till sjöbastun för att bada i bubbelpoolerna som står ute vid vattnet, sååå skönt! Sitta i 37 gradigt vatten när näsa och öron är kalla av den -7 gradiga kylan, bästa kombon! Med en dricka satt vi och tittade upp mot en stjärnklar himmel ❤

Uppklädda gick vi till slottets matsal för att avnjuta en 5- rätters middag. Vi hade höga förväntningar, för förra gången vi var där så var maten top notch. Vilket de såklart infriade, så jäkla gott! Tydligen en ny meny som de precis satt ihop med asiatisk touch 👌

Jag är ju lite skadad av att jag följer Masterchef Australia slaviskt, som även min sambo gillar. Jag tar mig verkligen tid för att smaka allt på tallriken när jag är på restaurang och när jag har mat av kvalitet framför mig. Så ett av samtalsämnen mellan mig och min sambo blev att recensera maten, haha. Jag valde ett vinpaket och D ett ölpaket. Dricka vin och öl som passar till maten, då hamnar man plötsligt i en helt annan värld, otroligt spännande :)

Om ni har tid och pengar så rekommenderar jag definitivt Rånäs Slott! Det var vår 2:a gång, men definitivt inte vår sista :) Hade jag haft pengar, så hade jag så gärna vilja gifta mig där, sommar bröllop på Rånäs Slott, magiskt 😍❤

Vakna upp till strålande sol och blå himmel med gnistrande snötäckta träd och vyn av ett slott!! Bästa starten på dagen! Vi avslutade vår fantastiska vistelse med deras frukost, mums! Jag som älskar frukost 😍

Både igår och idag är det hemmamys som gäller med italienskt tema. Igår åt vi antipasti till middag. Meningen var att äta det som förrätt och sedan göra pasta vongole till middag och panna cotta till efterrätt, men, vi blev mätta av antipasti, haha. Så idag blir det pasta vongole till middag med panna cotta till efterrätt. Tur att det blev en 40 min pw i det fina vädret idag ;)

Ha en fortsatt trevlig helg! :)