Up´s and down´s, that´s life for ya!

Jag lovade från början att jag skall vara helt ärlig och både skriva om up and downs. Denna vecka har på motionsfronten varit en downer :/ Jag fick i början av veckan den där kvinnliga och jag blir helt off! Både kroppsligt och mentalt. Så tyvärr har inte träningen varken känts motiverande eller kul.

MEN, det är bara träningen som inte funkat och det är jag stolt över! Jag har skött maten fast jag har haft ett större sug för allt annat än det jag har ätit. Har valt lite kvällsnack som nötter, men annars så har jag hållit mig på mattan :) Det är så här det är! Det går upp och ned! Det jag vill lära mig, det som jag har missat alla andra gånger, att det är okej att ha en "dålig" vecka. Hur jävla motiverade vi än är, så kommer det komma på ett eller annat sätt och det är bara räkna med, Men då är det ju ännu viktigare att förbereda med en plan B!

Vad kan jag göra för att det inte skall skita sig helt?! Hur skall jag göra för att inte hamna i det där allt eller inget tänket. 1, acceptera att du kommer i svackor 2, Prata med dig själv, fråga dig, är det värt det att skita i det helt och hållet. 3, välj något som är kontrollerbart, jag valde att hellre skita i motionen än kosten, dels för att det krävs mer av mig att motionera än att tänka på att äta rätt och inte äta skit och dels för att det påverkar inte mitt resultat på ett negativt sätt än om jag skulle äta skräpmat under en vecka. Men om nu mot förmodan allt skulle skita sig på en vecka, att både kost och motion går åt helskotta, skall vi bara ge upp då, NEJ! Såklart inte. Du kan alltid starta om. Ny dag, nya möjligheter eller ny vecka, nya möjligheter.


Dina resultat ha inte suddats ut av en sämre vecka, det är bara att hoppa upp på hästen igen och köra igång. Livet går upp och ned, uppförsbacke och nedförsbacke, så är det såklart även med en livsstils förändring eller en viktnedgång. Oavsett "dålig" vecka så har ju inte vårt mål förändrats, eller hur? Det har vi ju där framme ändå, så det är bara att göra om och göra rätt och fortsätta framåt.
Full throttle! :)




Root Pasta


Jag har läst tidigare om en produkt som heter Root Pasta, det är något som skall likna pasta, fast det inte är det. Det är fibrer från en rot som finns i Asien, konjakroten. Med denna har de skapat både nudlar, ris, spagetti och tagliatelle. Glutenfritt, laktosfri, minimalt med kolhydrater per 100 g ca 6 kcal, ja du hör, låter ju helt fantastiskt! Haha. Jag har läst delade meningar ang. detta livsmedel men är för nyfiken på nya produkter för att inte prova! Dessutom vill jag gärna hitta produkter med mindre kolhydrater för att istället kunna tillsätta mer fett, som en god pastarätt. Men vanlig pasta och en fet pastasås är ju, ur viktnedgångs synsätt, inte optimalt, då är det ju bra att kunna hitta bra alternativ.

Jag köpte nudlar, ris och tagliatelle. Har ej ännu provat detta, men kommer återkomma med både bilder och omdöme när det är gjort, så keep following ;)

Ha en skön kväll! :)

Varför pina oss med förbud?

Helgen började bra! I fredags så träffade jag upp sambon vid centralen, han hade varit och hämtat sin son som skall var hos oss i helgen. Vi åkte efter det och handla mat och sedan raka vägen hem för fredagsmys! Klassisk svensk fredagsafton, tacos och soffhäng! Vi alla uppskattar det, så varför inte gå med ett vinnande koncept ;)


Taco, det har fått bli ett samlingsnamn för allt som har med färs, grönsaker och något typ av skal/wrap att göra. För egentligen är ju detta med mjukt bröd inte taco, men skit samma liksom, det ä ju typ samma sak ;) Oavsett så är det ju grymt nyttigt om man äter med måtta. Vi använder för det mesta kycklingfärs, så mycket godare och blir inte lika mycket fett. Den blandar jag med hemmagjord tacokrydda, då slipper jag alla tillsatser och onödigt socker. Jag gör också alltid guacamole (stod i kylen när fotot togs) så gott! Då skippar jag gräddfilen, blir lite överflödigt. Rostad lök och barbequesås är till min bonusson.... inte riktigt my kind of shit ;) Nu hade vi inte det, men ett grymt val är riven mozzarella istället för vanlig ost, men det blir det nästa gång :) Allt handlar om bättre alternativ, äta med måtta och välja sina tillfällen, då kan man äta det mesta :) Förbud är tråkigt!


Att förbjuda sig verkar vara det man främst gör när vi vil ha en förändring i vår liv och alla vi vet ju att allt som är förbjudet är alltid lite mer lockande., förbjuden frukt smakar bäst. Varför skall vi förbjuda oss saker som vi normalt skall kunna äta och göra?! Tycker det är ganska märkligt beteende. Känns med förbud så gör vi oss en otjänst. Jag är ju inne i en månad då jag har förbud med godis främst, varför jag har det är för att jag skall kunna hantera godis på ett bättre sätt efter förbudet. Från att hjärnan är inställd på at äta nästan dagligen och i stora mängder, så behövde jag en avvänjning för hjärnan framför allt.

Men efter jag läst en artikel som Fredrik Paulún skrivit så funderar jag om det är så jäkla smart? Om nu hjärnan har svårt för förbud, så kanske jag skapar även en ond cirkel med dessa förbud och gör mitt problem mer långlivat?! bara en liten reflektion.


I artikeln så pratar han om att vi måste unna oss för att orka och vara glada som i sin tur kommer leda till viktnedgång. Artikeln kan ni läsa HÄR ,väldigt intressant, otroligt logisk och sund tycker jag. Jag gillar Paulún, han har ett sunt sätt att tänka kring mat och som jag själv vill tänka. Vilket jag gör för det mesta, men vill alltid tänka så. Jag plockar gärna på mig hans tips, de fungerar bra för mig. Han pratar för det mesta om att inte utesluta, utan att välja bättre alternativ. Det har varit så tydligt i dem recept som vi har använt från hans app Wellie

Allt är väl uttänkt, jag har tidigare läst om att kombinationen med fett och kolhydrater inte är den bästa och det blir så tydligt i recepten att det är just så han tänker. Så fort det har varit rikligt med fett i någon rätt så har det funnits minimalt med kolhydrater, medan när det har varit en rätt med kolhydrater, potatis eller ris, så har det varit lite fett. Så varför då utesluta antingen fett, som vissa gör eller kolhydrater som andra gör om det faktiskt bara handlar om sammansättningen?! Känns ju dumt när vi i slutändan kan äta vad vii vill med måtta och bara tänka till lite för att göra bättre val.


Allt är ju inte svart eller vitt! Vardagen tillåter inte alltid att tänka "rätt" men det är bara vi som kan bestämma hur vi vill leva och det gör vi utifrån våra val. Ikväll så blev vi plötsligt sugna på hamburgare och varför skulle det vara förbjudet bara för att det är fel sorts fett och klassas som skräpmat, Ja okej, vi kunde ha gjort hemmagjorda och där med nyttigare, men det hade vi inte ork med, som sagt allt är inte svart eller vitt.

SÅ vad gör man då? JO, man väljer bättre alternativ och ser till att jag har mer kontroll av vad jag stoppar i mig. Det jag valde att göra var att välja en hamburgare som hade mozzarellaost istället för cheddar, i denna hamburgare som original ingår mozzarella, salami och en grönpeppar- och vitlökssås jag valde bort salamin och tog dressingen på sidan av, då har jag mer kontroll om hur mycket jag får i mig. Jag valde att ta en tesked dressing som räckte gott och väl! Smakade supergott :) Jag tog bara en hamburgare medan min sambo tog en meny, så jag tog 5 pommes av honom så att jag kunde äta av allt men inte för mycket och slapp utesluta :) Precis så jag vill leva! Med en extra tanke.



Städa lite här, klippa lite där!


I veckan så sa jag till min sambo att på lördag får han och hans son ta hand om städningen, för jag skall klippa mig! Jag är väl den som tar hand om det för det mesta, i alla fall när det skall bli en "stor" städning, men ibland vill jag bara fly från dessa måsten. Nu var det supergrisigt hemma och vi skall ha gäster på söndag då min sambo fyller år så städa var ett måste. Det var så skönt att åka ifrån ansvaret och låta någon annan ta över rodret,. Jag vill inte alltid var den som alltid skall se till att alt görs, orkar inte det. Vi är två som lever i relationen och då är vi två som delar på ansvaret för bl. a. vårt hem.


De var så duktiga! Var superfint när jag kom hem och de hade tänt alla ljus, vilken lyx! Nu vet jag exakt hur sambon känner när han kommer hem då jag har varit i farten ;)

Skönt väder var det också, så jag hoppade av en station innan och gick hem i solen och samlade på mig både energi och steg :)

Ha det så gott tills vi hörs igen :)

Varför?!

Varför skall det vara så svårt! Varför skall jag alltid känna sådant motstånd till att träna?! Jag är motiverad att både gå ned i vikt, bli hälsosammare och förändra mitt sätta att tänka på mat. Men ändå så är motivationen till att träna för låg! Sjukt trött på morgonen just nu, så morgonträning går bort, så jäkla trött efter jobbet, så kvällsträning går bort.. Har 30 min lunch och har inte tid at träna då..... men när skall jag träna då?! Blir galen!

Så frustrerande när jag i övrigt känner mig peppad och ändå har detta motstånd. Har just nu en period när jag har väldigt ont i kroppen, känner mig trött i kroppen, så då blir jag inte så peppad. Det hör historien till att jag även, män håll för öronen ;), skall ha mens och då får jag ännu ondare och känns lite som att jag har en förkylning i kroppen. Så nää, just nu är det ju inte en bra period. Kanske bara skall fokusera på vardagsmotionen, maten och sedan när jag känner mig starkare, motionera lite mer.


Samtidigt som jag sitter och skriver detta så funderar jag på om jag skall försöka ta mig upp imorgon bitti i alla fall! Har tänkt att träna på morgonen länge nu, men har inte pallat. Har tidigare nästan bara tränat på morgonen för delvis är det så jävla grym start på dagen och sedan är det så skönt att ha det gjort! Dock har jag varit piggare tidigare, men det kommer väl, det är min förhoppning i alla fall. Har köpt en sådan snyyyyygg vattenflaska, måste nog provköra den imorgon ;)

Så mina vänner, för att jag skall ha lite press på att gå upp och träna imorgon bitti, så vill jag att ni ropar efter bildbevis imorgon! Om ni inte ser något på Instagram imorgon (elenijoannou) så får ni skälla på mig ;)



Vegetariskt


Min sambo är inte så stor fan av vegetariska rätter. Han har fått för sig att allt måste serveras med kött. Jag är väl inte den som först tänker på vegetariskt, men kan äta det och tycka det ändå är okej. Men väljer i slutändan något med antingen kött eller kyckling.


Vårt nyårslöfte var att äta en vegetarisk- och en fiskrätt i veckan, vilket vi gjort och det har fungerat superbra! Vi har lagat supergoda vegetarisk rätter. Dels lasagne med linser, receptet till den finner ni här i bloggen, rekommenderar den :) Sedan åt vi sådana goda spenat och kesobiffar med fetaost! Jisses! Sambon var i eld och lågor över dem, hur kul som helst. De serverades med sallad och en vitlökskräm gjord på smetana, galet gott :D Så med dessa positiva överraskningar ser vi nu fram emot att äta mer vegetariskt. Varierat är bäst! Dock hoppar vi över allt som har med sojaprotein att göra, inget stort fan och eftersom vi ändå äter andra rätter med animalisk protein, så går det bra med grönsaker och baljväxter ;)



Kram :)