Vågen och jag är inte bästa kompisar

Sitter just nu med gråten i halsen och tittar på gudstjänsten för Lill-babs, så underbart älskad och älskvärd hon var. Så vackert med vackra människor som vill alla väl och ser alla från alla håll. Det är något vi alla skall stäva efter.
 
Blir mer och mer påmind att livet är skört och kan plötsligt försvinna. Därför vill jag göra det mesta av det idag, det är därför jag har tagit tag i mitt liv, att bli mer hälsosam, mer positiv, se alla små saker i livet och vill leva idag, i nuet.
 
Denna vecka har jag haft som mål att gå minst 12000 steg varje dag samt 3 gympass, styrka och kondition. Mina vänner, jag klarade veckans mål med bravur! 😃 Är väldigt stolt över mig själv! Har jobbat mycket mentalt med att gå upp tidiga morgnar för att gå till gymet och jag har gått, gått och gått. Dessa veckomål är otroligt värdefulla för mig.
 
 
 
Jag och vågen är inte bästa kompisar, vi har haft en dålig relation genom livet. Den har gjort mig mer besatt och fått mig att bara se viktnedgången på vågen som en seger och som mitt enda mål. Inte idag, inte nu. Jag bestämde mig för att väga mig ca 1 gång i månaden, bara för att se att jag är på rätt väg. Jag har ett mål att gå ned 30 kg, men det är inte bara det, jag vill förändra mitt sätt att se på mat och jag vill få balans och leva hälsosamt utan att fajtas hela tiden med mig själv.
 
20/1-18 stod vågen på 115 kg. Min trivselvikt är mellan 70-80 kg, japp, fast jag bara är 162 cm lång. Fuck BMI och fuck alla regler på hur mycket man skall väga för att man är si och så lång eller si och så gammal. Det handlar inte om en siffra på vågen, det handlar om att du och jag skall trivas med hur vi känner oss, hur vi ser på oss själva i huvudet och inte i en spegel eller hur vi jämför oss med andra. 
 
Vägde mig för första gången 20/1 och då började jag min resa 2/1. Så jag vet inte min exakta startvikt men jag räknar från den 20/1.
 
Gick ned bra i början, men de två sista månaderna har jag stått still. Har rört på mig och ätit bra, men när jag tänker efter så har det nog varit för många undantag. Efter jag satt mina veckomål så har jag varit mer fokuserad och mer målinriktad, vilket börjar nu synas på vågen och hur jag känner mig. Jag vägde mig i dag för att ha en riktlinje på att min förändring fungerar. Vilket det gör 😊 Det börjat röra sig nedåt och det är jag väldigt glad för, då gör jag något bra!
 
Jag har nu gått ned 7 kg på 4 månader och det är jag faktiskt nöjd med. Att jag stod still tar jag som en utmaning och ser det som en prövning att hålla mig på mattan.Vill inte att en våg skall bestämma hur jag mår! Det bestämmer jag 😊
 
 
Ny vecka, men denna vecka kommer det bli svårt att sätta nytt mål. Vi skall nämligen på en sparesa till Polen. Vet inte vilket möjligheter jag har att träna. Så jag tänkte reka lite imorgon, så får jag återkomma på Instagram om mitt nya veckomål. Får en känsla av att det kanske inte bli storslaget mål, men ett mål skall jag ha oavsett! Min tanken är i alla fall att röra på mig på något sätt och ta medvetna val när det gäller kosten!
Jag hoppas jag får tillfälle att blogga för er från Polen, så ni får se hur jag har det.
 
Som alltid känns det jobbigt at lämna våra "bebisar" (katterna) Men de är i trygga händer här hemma med en kattvakt som ska sova här och sköta om dem 💖😻
 
Till alla mammor där ute, ha en fortsatt underbar morsdag och till alla andra ha en underbar kväll!
 
Kram 💝
 
 

Oh happy day, oh legday!

Väckarklockan ringde 04:50 och jag vaknade med alarmet denna gång. Har vid flera tillfällen senaste veckan har jag vaknat innan väckarklockan för att jag har sovit dåligt, men i natt sov jag ganska bra 😊 Det förenklar ju en hel del om man skall upp och träna så tidigt på morgonen.
 
Hade en riktigt bra träningsmorgon! Så skönt att känna sig så där ordentligt nöjd över vad man har åstadkommit. Idag blev det 30 min styrka och 20 min kondition. Körde ben, legday! Fem oilka övningar 5x10 mellan 32-52 kg. Sedan blev det 10 min crosstrainer nivå 11 och 10 min cykel nivå 9, försökte hålla bra tempo. Var riktigt mör i benen efter, vilket man skall vara 💪
 
 
 
Hade ett inbokat frukostseminarium idag hos en leverantör. Var så grymt hungrig när jag kom dit, frukosten var så sjukt välkommen! Som jag har sagt tidigare, inget smakar så gott som efter träning 😋
 
Det var allt från vispad yoghurt med rabarberkompott, chiagröt, råsaft till små naggande goda smörgåsar med goda topping, super nyttigt dessutom, så det kändes ju ännu bättre efter träningen 👌
 
 
 
Efter frukosten så hade Björn Borgs VD, Henrik Bunge en föreläsning. Vilken energi han har! En gotlänning som har huvudet på skaft. Han föreläste om hur viktig träningen är för att vi skall orka ta oss an de mål vi sätter upp och vad som krävs för att nå våra mål. Vart börjar det och vad behöver vi för att nå våra mål? Han menar att först sätter man ett mål, sedan måste vi ha lusten=motivationen att nå målet, vad behöver jag för att få det? Allt är individuellt, vad behöver jag?! 
 
Så bra med sådana här föreläsningar, får mig att fokusera mer på mitt mål och mina delmål. När det sviktar så måste jag tänka på varför jag gör det. Fokusera på målet och vad jag behöver för att ta mig det. Stora som små steg.
 
 
 
Min sambo föreslog sushi i parken idag, allt för att slippa laga middag, haha. Men, jag tycker det var en strålande idé 😃 Så mysigt att sätta sig på en filt med sin älskade och bara vara. Han är mitt bästa sällskap och vi trivs så sjukt bra i varandras sällskap, han är min bästa vän och mitt allt 💖
 
 
 
Ha det grymt tills vi ses på Instagram och här igen! 😘

Fokus och en nypa jävla anamma

Igår ställde jag alarmet på 04:50, blev bara trött av att se de siffrorna 😋 Brukar klassa mig som en morgon människa, för jag har relativt lätt att komma upp på morgonen om allt står rätt till. Är definitivt inte en kvällsmänniska iallafall, ligger typ halvdöd i soffan vid 20 🙈 Så morgonträning bör vara min grej! MEN, min arma kropp! Har haft en del problem med den genom åren och så har jag värk. Så den tiden på morgonen är kämpig.
 
Dock så är det mer fördelar med morgonträning än kvällsträning för mig. Dels så har jag det gjort, slipper dividera med mig själv om jag skall eller inte. Bra start på dagen, inga människor på gymet (stor fördel 😉), förbränningen får en skjuts, njuter mer av det jag äter och jag sköter och tänker lite extra på kosten under dagen och det bästa av allt, jag kan hitta på annat roligt efter jobbet eller faktiskt bara åka hem och chilla! Så många fördelar som jag har svårt att inte prioritera.Det är där mitt fokus ligger, på de fördelarna.
 
Kom igen, att gå upp på morgonen kl. 05 ish och motivera sig att kämpa, svettas och ha det jobbigt.... det är ju sjukt svårt!  😂 Jag vet! Det finns några av er som läser detta som drivs av det, som jag skrev i mitt förra inlägg. Önskar att jag var där, men nej, det är jag inte och vet inte om jag någonsin kommer dit. Så för mig handlar det om att ha ett annat fokus och lägga det på en nivå som ändå känns för mig överkomligt. Även viktigt att kunna lägga ribban på olika nivåer efter hur jag mår! 
 
Jag har ett jävla anamma som kryper fram då och då, hey, har ju tidigare gått ned stor övervikt vid två tillfällen. Första kampen, den största då jag förlorade 78 kg och 2:a gången ca. 30 kg. Det skall bli en 3:e, men denna gång är den sista! Det har jag lovat mig själv 👊💪
 
 
Har även klarat stegmålet för både måndag och tisdag, så stolt! Det är ju en del planering som ligger bakom för att lyckas gå efter utsatt mål. Så det krävs en tanke och lite jävla anamma. 
 
Idag tog jag en sådan skön lunchpromenad. Älskar att få vara nära vattnet, ger mig ett lugn, sedan är det galet fint.
 
 
 
 
 
 
 
Bara att fortsätta kämpa på! Har mål att nå ju ;)
 
Kram på er så länge.